Lehdistötiedote 30.5. #2

Tänään Google, huomenna Suomi. Ranskalaisviranomainen Isabelle Falque-Pierrotin pitää tauon kansainvälisistä tietosuojataisteluista tullakseen Suomeen rakentamaan parempaa henkilötiedon käytön tulevaisuutta

Ranskan tietosuojaviranomaisen CNILin ja EU-komission Article 29 -työryhmän johtaja Isabelle Falque-Pierrotin tulee puhumaan Helsingissä 31.8.–2.9. pidettävään MyData 2016 -konferenssiin.

Google kiisti viikko sitten Ranskan tietosuojaviranomaisen CNILin antamat sakot. Kaikki alkoi vuonna 2014, kun Euroopan unionin tuomioistuin linjasi, että käyttäjät voivat pyytää hakukoneyhtiöitä poistamaan heitä itseään koskevia hakutuloksia, mikäli ne johtavat epäolennaiseen tai vanhentuneeseen tietoon. CNILin  näkemyksen mukaan Google ei noudattanut asianmukaisesti tätä linjausta ja antoi Googlelle 100 000 euron sakot.

Viime viikolla Google ilmoitti hakevansa muutosta päästäkseen sakoista. CNILin ja Googlen erimielisyys koskee hakukoneen linkkejä. Poistaessaan hakutuloksia Google on poistanut linkit ainoastaan Googlen maakohtaisesta domainista, esimerkiksi google.fi tai google.fr. CNIL antoi sakon pakottaakseen Googlen tekemään linkkien poiston kaikista Googlen domaineista, myös google.comista. Google vetoaa muutoksenhaussa siihen, ettei yksittäisen maan tietosuojalaeilla pitäisi olla kansainvälistä vaikutusta.

CNIL pitäytyy päätöksessään ja sanoo, että vaikka linkit onkin poistettu sellaisista hauista, jotka tehdään henkilön etu- ja sukunimellä, pääsee tietoon silti käsiksi muita hakusanoja käyttäen.

Wired-lehdelle antamassaan haastattelussa Falque-Pierrotin kertoo, että sakot olivat periaatekysymys. Yksilön mahdollisuus poistaa hakutuloksia tasapainottaa suhdetta datan kohteen ja datan kerääjien välillä. Hakutulosten poistamisen tarkoitus on antaa yksilöille mahdollisuus kontrolloida mainettaan verkossa.

Samassa haastattelussa Falque-Pierrotin toteaa, että yksityisyydensuojan kaksi tärkeintä kysymystä juuri nyt ovat se, että sijoittajat ymmärtäisivät turvallisuuteen liittyvien asioiden tärkeyden sekä se, että kaikki ymmärtäisivät, että tietosuoja ei ole este innovaatioille, vaan päinvastoin. Yksityisyydensuojan tulisi olla oletus, ei vaihtoehto.

CNIL (Commission Nationale de l’Informatique et des Libertés) on Ranskan tietosuojaviranomainen.

EU-komission Art. 29 Working Party koostuu tietosuojaviranomaisista ja sen luonne on neuvoa-antava. Hiljattain Art. 29 WP on lausunut painavan mielipiteensä mm. EU:n ja Yhdysvaltojen välisestä Privacy Shield -tietojenluovutussopimuksesta.

MyData 2016 on kansainvälinen, Helsingissä järjestettävä henkilötietoaiheinen konferenssi. Sitä järjestävät Open Knowledge Finland, Fing, Aalto-yliopisto ja Suomen liikenne- ja viestintäministeriö. Tapahtuma järjestetään 31.8.–2.9. Helsingin Kulttuuritalolla.

Lisätietoa tapahtumasta http://www.mydata2016.org

YHTEYSTIEDOT